תהליך הגמילה הגופני מאלכוהול, בדומה לתהליך הגמילה הגופני מסמים, צריך להתבצע תחת פיקוח רפואי. זאת כיוון שהתהליךגמילה מאלכוהול ללא אשפוז מלווה בתסמינים לא פשוטים, שעשויים להיות אף מסוכנים. לפיכך בדרך כלל התחנה הראשונה בתהליך הגמילה, היא אשפוזית הפועלת באישור משרד הבריאות. באשפוזית המכור יכול לעבור את תהליך הגמילה הגופנית מהסם תחת ההשגחה המתאימה ובכך לעשות את הצעד הראשון בתהליך הטיפולי.

באשפוזיות השונות, המציעות מסגרת פנימייתית, ישנו צוות רפואי וסיעודי שאחראי על ליווי המכור בזמן השהות שלו במקום וצוות פסיכו-סוציאלי, שתפקידו להכין את המכור להמשך הטיפול, בהתאם למצבו האישי ולצרכיו. במבוגרים בדרך כלל האשפוז נמשך בין שניים לשלושה שבועות אם כי כשמדובר בנערים, התקופה יכולה להימשך עד שלושה חודשים. ראו: תכנית גמילה לבני נוער.

לצד האשפוזיות, פועלת מסגרת נוספת, המיועדת עבור אלו שמסוגלים לעבור את תהליך הגמילה הפיזית מבלי להתאשפז. הכוונה היא למרפאות ייעודיות, המתאימות למכורים בעלי רשת תמיכה רחבה ויכולות התמודדות גבוהות.

על ההבדל שבין גמילה גופנית לבין גמילה נפשית

האחריות על טיפולי הגמילה מתחלקת בישראל בין משרד הרווחה והשירותים החברתיים למשרד הבריאות. על שלב הגמילה הגופנית, שמהווה את השלב הראשון בתהליך, אחראי משרד הבריאות. השלב השני לעומת זאת, הכולל את הגמילה הנפשית והשיקום הפסיכו-סוציאלי, נמצא באחריותו ובפיקוחו של משרד הרווחה והשירותים החברתיים.

כפי שניתן להבין, כשמדברים על גמילה ללא אשפוז, הכוונה היא לחלק הראשון של התהליך, שלב ההתנקות מאלכוהול בלבד (Detoxification). השלב השני של התהליך, כלומר שלב הגמילה הנפשית והשיקום הפסיכו-סוציאלי, בלאו הכי מתנהל במסגרת שאינה אשפוזית.

גמילה מאלכוהול בבית ללא ליווי מקצועי

חשוב מאוד להבחין בין גמילה ללא אשפוז המתקיימת במסגרת יום, לבין גמילה ללא אשפוז, המתקיימת בבית ללא ליווי מקצועי. אמנם בשתי האפשרויות המכור לא מתאשפז, אך מדובר בשני עולמות נפרדים. ישנם רבים המאמינים כי גמילה גופנית מאלכוהול כרוכה בהרבה פחות קושי מגמילה גופנית מסמים קשים. האמת היא שלא תמיד כך הם פני הדברים.

לא זו בלבד שאת תהליך הגמילה הגופנית מאלכוהול עשויים ללוות תסמינים פיזיים קשים מנשוא אלא שכפי שציינו, הגמילה עשויה לגרום לתופעות מסכנות חיים. תסמונת גמילה מאלכוהול (Alcohol withdrawal syndrome) מופיעה במכורים שהתרגלו לצרוך אלכוהול בכמויות גדולות ובאופן קבוע, המחליטים להיגמל ביום אחד, מבלי להפחית את הכמויות באופן הדרגתי. תסמונת זו כוללת בין השאר תסמינים כמו פרכוסים, טכיקרדיה (האצה בקצב הלב), בחילות, הקאות, חרדה ורעד בלתי נשלט.

הכירו את אחד מתסמיני הגמילה הקשים: דליריום טרמנס

בקרב חלק מהמכורים לאלכוהול המחליטים להיגמל באופן פתאומי, מתפתח מצב מסוכן הנקרא דליריום טרמנס. התסמינים של דליריום טרמנס יכולים להתפתח בימים הראשונים של הגמילה או להופיע באופן פתאומי וכן תיתכן החמרה בשעות הלילה. מצב מסוכן זה מופיע בעיקר לאחר תקופה ארוכה של שתייה כבדה ונמשך מספר ימים.

דליריום טרמנס יכול לבוא לידי ביטוי בין השאר בסיוטים, הפרעות ראייה, חוסר התמצאות בזמן ובמקום, הזיות ויזואליות, הזיות שמיעה, הזיות מישוש, הזעת יתר, לחץ דם גבוה, חום גבוה וקצב לב מהיר. ההזיות הנפוצות ביותר כוללות זחילה של חיות קטנות, חרקים או יצורים על גופו של המכור, מתחת לעורו או על הקירות. בניגוד להלוצינוזיס אלכוהולי, המופיע בכחמישית מהמכורים המאושפזים ואינו גורם לתמותה, דליריום טרמנס הוא מצב מסכן חיים. למעשה כ-35% מאלו הלוקים במצב זה ילכו לעולמם ללא טיפול. אך גם עם טיפול מתאים, רק 85% יישארו בחיים.

גמילה מאלכוהול ללא אשפוז – אפשרי, אך לא מתאים לכולם

הדבר הטוב ביותר שמכור לאלכוהול יכול לעשות עבור עצמו ועבור הסובבים אותו, הוא להחליט כי הגיעה השעה להיגמל מהסם הממכר. עם זאת, ישנם מצבים שבהם ניסיון להיגמל ללא ליווי מקצועי של אנשי רפואה וסיעוד, עלול לגרום לנזקים חמורים ואף למוות. מובן שיש לבחון כל מקרה לגופו שכן מהלך והשפעות ניסיון הגמילה מושפעים מגורמים רבים כמו משך ההתמכרות לאלכוהול, צריכת האלכוהול היומית, מידת התמיכה החברתית והמשפחתית וכיו"ב. אך באופן גורף מומלץ לכל מכור לאלכוהול המעוניין להיגמל, לפנות ראשית לייעוץ מקצועי, לפני התנעת תהליך הגמילה. ועל כך נאמר: יפה שעה אחת קודם!

 

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

שיקום קהילתי: טוב שיש מסגרות טיפוליות תומכות לנגמלים מאלכוהול בישראל

תסמינים, תגובות ותופעות לוואי: כל מה שחשוב לדעת על תסמונת גמילה מאלכוהול

מיהו אלכוהוליסט? ומה ההבדל בין הפרעת התמכרות לאלכוהול לבין חיבה לאלכוהול?