תכנית תמיכה המיועדות למכורים היא מקום בטוח ומכיל שבו מכורים ונגמלים יכולים לשתף מכורים ונגמלים אחרים בקשייםתכנית תמיכה למכורים היומיומיים שהם חווים, במעידות ובהצלחות הקטנות והגדולות לאורך הדרך. התכנית מבוססת לרוב על מפגשים קבוצתיים שמתקיימים במתכונת שבועית כשהמשתתפים מתגוררים בביתם, אם כי ישנם גם מרכזי גמילה שמקיימים תכניות תמיכה במסגרת אשפוזית. בנוסף לכך, בשנים האחרונות ישנן גם קבוצות תמיכה שמתנהלות באופן מקוון.

במפגשים נוכחים מכורים ונגמלים מאלכוהול החולקים חוויות, כשהמפגש מתנהל על ידי איש מקצוע. במקרים מסוימים מדובר במכור לאלכוהול לשעבר שהצליח להשתקם וכעת מעוניין לסייע למכורים אחרים לעבור את הדרך שעבר. עם זאת, בהחלט מקובל שאת המפגשים ינחה איש מקצוע שאינו מכור לשעבר, כמו עובד סוציאלי או פסיכולוג המתמחה בהנחיית קבוצות למשל.

החברים בקבוצת התמיכה חולקים מכנה משותף הקשור – התמכרות לאלכוהול ולפיכך ישנן קבוצות תמיכה שונות. כך לדוגמה, ישנן קבוצות תמיכה לאנשים המתמודדים עם התמכרות למין, קבוצות תמיכה למכורים להימורים ומובן שגם קבוצות תמיכה למכורים לאלכוהול.

מה מטרתן של תכניות התמיכה למכורים ולנגמלים מאלכוהול?

מטרת העל של הקבוצה היא לתמוך במשתתפיה ולאפשר להם לקבל ולהעניק עצות, לפרוק את שעל לבם באופן חופשי וללא חשש מביקורת או שיפוטיות וליהנות מסביבה מכילה ומקבלת. כל זה נועד לאפשר למכור להישאר בדרך הישר, לשקם את חייו ולמנוע ממעידה חד פעמית, לפגוע ולחבל בהתקדמות תהליך הגמילה מאלכוהול והשיקום.

כאשר אדם מצטרף לתכנית תמיכה למכורים, הוא בראש ובראשונה נהנה מתחושת השייכות. מדובר בעיקרון חשוב מאין כמוהו כיוון שרבים מהמכורים נוטים לנתק קשרים עם האנשים הקרובים להם ביותר וכתוצאה מכך חשים בדידות שעשויה בתורה להוביל לשימוש באלכוהול. כמו כן תכנית התמיכה מאפשרת למכור לפתח יחסים חברתיים, לחוש הזדהות ואמפתיה ובד בבד לחזק את הביטחון העצמי ולשפר את הדימוי העצמי.

מעבר לכל זה, החברים בקבוצות התמיכה משתפים במסגרת המפגשים את החוויות האישיות שלהם ומסבירים כיצד התמודדו בהצלחה עם מצבים שונים שהקשו עליהם להתמיד בתהליך הגמילה. הודות לכך, החברים בקבוצה יכולים לרכוש כלים איכותיים להתמודדות והלכה למעשה ללמוד מניסיונם של אחרים.

באילו שיטות משתמשים בתכניות התמיכה למכורים?

בחלק מתכניות התמיכה, לכל נגמל שמצטרף לתכנית ממונה חונך אישי (Sponsor). מדובר באלמנט שמגיע מגישת 12 הצעדים, שמטרתו להעניק תמיכה נוספת לנגמלים, מעבר למפגשים הקבוצתיים. החונך הוא בדרך כלל מכור לשעבר, שהשלים את התכנית וכעת מעוניין לסייע לנגמלים אחרים. החונך הוא בעל תפקיד מורכב מאוד ומוטלת עליו אחריות רבה ביותר שכן הוא צריך לשמש הן כחבר, הן כמורה או מדריך והן כמודל לחיקוי. במובן מסוים החונך הוא ההוכחה לכך שתכנית התמיכה עובדת ולכן הוא האדם שאליו החניך נושא עיניים, בתקווה שבבוא היום יוכל להפוך לחונך בעצמו.

החונך חייב לזכות באמון החניך שעליו הוא אחראי, על מנת שלא יסתיר ממנו דבר וכדי שיהיה מסוגל להיחשף בפניו. החונך הוא גם האדם שעל החניך ליצור אתו קשר בעתות משבר, בדגש על מצבים שמגדילים את הסיכוי לכך שישוב להשתמש באלכוהול. בשל כך על החונך לשמור על זמינות מסביב לשעון ולעתים להגיש סיוע ולתת יד לחניך, גם בשעות לא שגרתיות.

מי יכול להצטרף למפגשי קבוצות התמיכה?

כפי שציינו, בדרך כלל משתתפים במפגשי התמיכה מכורים המתמודדים עם התמכרות דומה, כשלרוב מדובר במפגשים סגורים. עם זאת, ישנם מקרים שבהם ניתן להזמין לחלק מהפגישות גם אנשים שאינם מכורים כמו בני משפחה או חברים. כך לדוגמה, יתכן שמכור לשעבר שהצליח להתנזר מאלכוהול במשך שנה שלמה, ירצה להזמין את בני משפחתו למפגש הקבוצתי שבו יציינו את האירוע המרגש.

בהקשר זה נציין עוד כי בנוסף לקבוצות תמיכה למכורים, ישנן גם קבוצות תמיכה המיועדות למשפחות של מכורים. מטבע הדברים החיים לצד אדם המתמודד עם התמכרות לאלכוהול אינם פשוטים כלל וכלל. בדומה לקבוצות התמיכה למכורים, גם קבוצות התמיכה המיועדות לבני משפחותיהם, מהוות מקום מכיל ומקבל שבו יכולים המשתתפים לחלוק את הקשיים שהם חווים, ללמוד כיצד אנשים אחרים מתמודדים עם בעיות דומות ולקבל כוחות שיסייעו להם להמשיך ולתמוך בבן משפחתם שמתמודד עם התמכרות.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

שיקום קהילתי: טוב שיש מסגרות טיפוליות תומכות לנגמלים מאלכוהול בישראל