צריכת אלכוהול מהווה חלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו. כולנו נוהגים לשתות כוסית או שתיים בשמחות משפחתיות, באירועי הרמתנזקים פסיכו-סוציאליים כוסית בעבודה, בחגים, בבילוי עם חברים ובארוחות רומנטיות כמובן. כל עוד צריכת האלכוהול נמצאת תחת שליטה וכל עוד מדובר בצריכה מתונה של אלכוהול, רוב הסיכויים שלא יהיו להרגלי השתייה השפעות שליליות במיוחד, אם כי ניתן לראות שגם צריכה מתונה משפיעה לרעה על אספקטים בריאותיים שונים.

עם זאת, כאשר ההרגל יוצא מכלל שליטה, לאלכוהול עשויות להיות השפעות הרסניות, שכן צריכה מופרזת של אלכוהול מקושרת לשורה ארוכה של נזקים פסיכו-סוציאליים, בהם נתמקד בכתבה זו.

אלכוהול מגביר את הסיכוי לאלימות

ב-2002 נערך ביוזמתו של ארגון הבריאות העולמי מחקר בינלאומי שחשף כי קרוב למחצית מהאשפוזים בחדרי מיון הקשורים באלימות, היו קשורים לשימוש באלכוהול. כמו כן לפי מחקר נטל המחלות הגלובלי שפורסם ב-2004, אלימות שמקורה בשימוש באלכוהול, מקושרת ל-248,000 מקרי מוות ברחבי העולם מדי שנה.

הקשר בין אלכוהול לאלימות חוצה תרבויות ומוכר היטב כבר אלפי שנים. גם בישראל ניתן לראות כי למשל בני 16-11 שדיווחו על צריכה של יותר מחמישה משקאות אלכוהוליים בהזדמנות אחת, נמצאים בסיכון גבוה פי 5 להיפגע בקטטה, פי שניים לאיים על אדם אחר באלימות ופי שישה לשאת כלי נשק.

במחקר שנערך בפינלנד נמצאו נתונים דומים: בקרוב למחצית מהתקריות האלימות בקרב בני 19-12, הייתה מעורבות של צריכת אלכוהול (על ידי הקורבן או העבריין). ישנם גורמים רבים לכך שאלכוהול מגדיל את הסיכון להתנהגות אלימה. כך לדוגמה, אלכוהול מוריד את סף הגירוי. כפועל יוצא מכך, תיתכן תגובה אלימה להתגרות מועטה, בזמן שללא אלכוהול, ההתגרות הייתה זוכה להתעלמות מוחלטת.

בנוסף אדם הנמצא תחת השפעת אלכוהול מתקשה להבין את ההשלכות של המעשים שלו ולפיכך עשוי להתנהג בצורה פזיזה ולא מחושבת. כמו כן אלכוהול גורם לעלייה בביטחון העצמי, לשחרור עכבות, להסרת מחסומים ולפגיעה ביכולת השיפוט. כל ההשפעות הנ"ל, מגדילות משמעותית את הסיכוי למעורבות בתקריות אלימות.

קושי לנהל זוגיות ולתחזק משפחה

צריכה מופרזת של אלכוהול מגדילה את הסיכון הן לאלימות פיזית והן לאלימות מילולית. לפיכך אין זה פלא שצריכה מופרזת של אלכוהול מגדילה את הסיכוי לפירוק התא המשפחתי ולגירושין. אך בנוסף לאלימות, ישנם גורמים נוספים לכך שאלכוהול מגביר את הסיכוי לגירושין. כך למשל התמכרות לאלכוהול יוצרת בעיות אמון, פוגעת באינטימיות, מקשה על התקשורת ומובילה במקרים רבים לבעיות כלכליות.

מעניין לציין בהקשר זה כי בפסק דין שניתן על ידי בית הדין הרבני בנתניה ב-2017, גבר שהתמכר לאלכוהול חויב להעניק לאשתו גט בטענה שאינו מסוגל לפרנס אותה ואת ילדיו ולנהל חיי זוגיות רגילים. כמו כן נמצא במחקרים מסוימים כי הסיכוי לגירושין גבוה בעיקר כאשר רק אחד מבני הזוג נוהג להפריז בשתייה ובמיוחד כאשר הצריכה המופרזת מהווה את מנת חלקה של האישה (בזוגות הטרוסקסואליים).

קושי לתפקד בעבודה וסיכוי גבוה לאבטלה

צריכה מופרזת של אלכוהול מקושרת בנוסף לפגיעה ברמת התפקוד בעבודה. בהקשר הזה, מדובר על פגיעה שיכולה ללבוש צורות שונות. בין השאר צריכה מופרזת של אלכוהול מקושרות לירידה בתפוקה ובביצועים, להיעדרויות מרובות ממקום העבודה ועוד: במחקרים שונים נמצא כי צריכה מופרזת של אלכוהול הייתה אחראית ל-40-15 אחוזים מההיעדרויות ממקום העבודה.

כמו כן צריכה מופרזת של אלכוהול מגדילה את הסיכוי למעורבות בתאונות עבודה. במחקר שנערך בצרפת למשל, נמצא כי בין 20-10 אחוזים מתאונות העבודה, הן תוצאה ישירה של צריכת אלכוהול. מעבר לכל זה, צריכה מופרזת של אלכוהול מגדילה את הסיכוי לבעיות חברתיות במקום העבודה ובסופו של דבר מגדילה את הסיכוי לאבטלה. המעניין הוא שהקשר בין אבטלה לשתייה מופרזת הוא דו כיווני: מצד אחד צריכה מופרזת של אלכוהול מקושרת לעלייה בסיכון לאבטלה ומצד שני, אבטלה מגדילה את הסיכון לשתייה מופרזת.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

מיהו אלכוהוליסט? ומה ההבדל בין פרעת התמכרות לאלכוהול לבין חיבה לאלכוהול?

שחמת הכבד כתוצאה מצריכת אלכוהול מוגברת – אבחון, תסמינים ואפשרויות טיפול

סרטן ואלכוהול: האם צריכת אלכוהול מעלה את הסיכוי ללקות בסרטן? מחקרים בדקו

תסמונת אלכוהול בעובר – מנעד התסמינים, השלכות, דרכי האבחון וטיפול