האם אתם חוששים כי הרגלי צריכת האלכוהול שלכם גובלים באלכוהוליזם? אין ספק כי צריכת אלכוהול היא עניין מהנה עבור רבים.בחן את עצמך: האם אתה מכור? עם זאת, כל אדם שנהנה מדי פעם ללגום איזו בירה טובה או כוס יין, נמצא בסיכון להפוך למכור לאלכוהול. אחת הדרכים הטובות ביותר למנוע מההרגל להפוך להתמכרות, היא לאבחן את התסמינים של ההתמכרות בשלב מוקדם ככול האפשר.

אבחון מוקדם של הבעיה יאפשר לכם לבצע שינויים בהרגלי צריכת האלכוהול שלכם ובהרגלי החיים באופן כללי וכן לפנות לסיוע מקצועי בהתאם לצורך. במאמר שלפניכם נפרט אודות התסמינים המגדירים התמכרות לאלכוהול, כפי שהם מופיעים במדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM).

רגע לפני שמתחילים במבדק – דיסקליימר

יש לציין ולהדגיש כי אך ורק מאבחן מקצועי שהוסמך לכך, רשאי לספק אבחנה רשמית של הפרעות פסיכיאטריות ובכלל זה של הפרעת התמכרות לאלכוהול. אי לכך, הכתוב במאמר זה מיועד לסייע לכם להעלות את המודעות לבעיה בלבד, להדליק נורה אדומה ובהתאם לצורך, לעודד אתכם לשינוי הרגלי החיים או לפנייה לעזרה מקצועית.

כיצד מאבחנים תלות באלכוהול?

במדריך הנוכחי, אוחדו שתי הפרעות שהופיעו במדריך הקודם ("תלות באלכוהול" ו"התמכרות לאלכוהול") לכדי הפרעה אחת הנקראת "הפרעת שימוש באלכוהול" (alcohol use disorder). סך הכול ישנם 11 תסמינים שונים הרלוונטיים להפרעת שימוש באלכוהול, אך כדי לאבחן אדם כמכור לאלכוהול, צריכים להתקיים שניים מהם בלבד לאורך תקופה של 12 חודשים.

אדם שמשיב ב"כן" לשתיים עד שלוש מהשאלות שיוצגו להלן, מוגדר כבעל הפרעת שימוש באלכוהול בדרגה קלה (Mild), מענה חיובי על ארבע עד חמש שאלות יוביל לאבחון של הפרעה בדרגת חומרה בינונית (Moderate) ואילו מענה חיובי על שש שאלות ומעלה, יוביל לאבחנה של הפרעה חמורה (Severe).

בחנו את עצמכם:

להלן השאלות שעליכם לשאול את עצמכם על מנת לקבל מושג בנוגע לקיום ההתמכרות ולדרגת החומרה שלה (אם היא קיימת):

  1. האם אני שותה מדי פעם כמות גדולה יותר של אלכוהול מזו שהתכוונתי לשתות או מבלה זמן רב יותר בצריכת אלכוהול ממה שתכננתי?
  2. האם רציתי להפסיק לצרוך אלכוהול יותר מפעם אחת או ניסיתי להפסיק לשתות אך בסופו של דבר כשלתי במשימה?
  3. האם אני מבלה זמן רב בצריכת אלכוהול?
  4. האם מתעורר בי צורך, חשק או רצון עז לצרוך אלכוהול כאשר אני לא שותה?
  5. האם קרה שבעקבות הרגלי צריכת האלכוהול שלי הפרתי מחויבות, לא הגעתי לעבודה או לא טיפלתי כראוי בדירה שלי?
  6. האם המשכתי לצרוך אלכוהול למרות שהרגלי צריכת האלכוהול שלי השפיעו לרעה ובאופן ברור על היחסים שלי עם בני משפחתי או עם חברים?
  7. האם הרגלי צריכת האלכוהול שלי הובילו לכך שאגלה פחות עניין בתחביבים או שאעסוק בתדירות נמוכה יותר בפעילויות שבעבר הסבו לי הנאה רבה?
  8. האם לפחות פעמיים עסקתי בפעילויות שהעמידו אותי בסיכון כתוצאה מצריכת אלכוהול כמו שחייה, נהיגה ברכב, הסתובבות באזורים מסוכנים או קיום יחסי מין לא מוגנים?
  9. האם קרה שהמשכתי לשתות למרות שהשתייה גרמה לי לדיכאון או חרדה או החמירה בעיה רפואית קיימת?
  10. האם אני צריך לשתות כמות גדולה יותר של אלכוהול היום כדי לחוש את אותה השפעה בהשוואה לעבר?
  11. האם כאשר אני לא צורך אלכוהול, אני סובל מתסמיני גמילה כמו קושי להירדם, רעידות, נטייה לעצבנות, חרדה, דיכאון או הזעת יתר?

יש גם חדשות טובות

החדשות הטובות הן שניתן לטפל במכורים לאלכוהול הסובלים מדרגות שונות של התמכרות ובכלל זה גם מכורים בדרגה חמורה ביותר. עם זאת, למרבה הצער רק כעשרה אחוז מהמכורים לאלכוהול, אכן פונים לקבל סיוע מקצועי. אם אתם חוששים שהרגלי צריכת האלכוהול שלכם עברו את גבול הטעם הטוב, עשו את הדבר הנכון ופנו לייעוץ מקצועי ללא דיחוי.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

סרטן ואלכוהול: האם צריכת אלכוהול מעלה את הסיכוי ללקות בסרטן? מחקרים בדקו

גמילה מאלכוהול ודיכאון – האם יש קשר בין תהליך גמילה מאלכוהול לבין דיכאון?

גישת 12 הצעדים – לטפס שלב אחרי שלב לעבר הפיקחון