התמכרות לאלכוהול יוצרת אתגרים אמיתיים למערכות היחסים שמנהל המכור וברוב המקרים גם גורמת לנזקים חמורים למערכותשיקום היחסים המשפחתיים לאחר גמילה מאלכוהול יחסים אלה. למרבה הצער, בדרך כלל אלו מערכות היחסים עם האנשים הקרובים ביותר למכור, שנפגעות בצורה הקשה ביותר. כאשר אדם שמכור מתחיל את תהליך הגמילה מאלכוהול, ברוב המקרים נולד בו הדחף לנסות ולשקם את היחסים שנפגעו במהירות הגבוהה ביותר. עם זאת, הרצון לכפר על הזמן האבוד, לפצות את אלו שנפגעו מההתנהגות של המכור והשאיפה לזרז את התהליך כמה שרק ניתן, עשויים לגרום לנזק גדול אף יותר.

מהו התפקיד של מערכות יחסים בתהליך הגמילה מאלכוהול?

מטבע הדברים, למערכות יחסים מכילות ותומכות ישנם יתרונות רבים מספור בתהליך הגמילה. הבעיה היא שמכורים לאלכוהול נוטים לבודד את עצמם חברתית ולנתק את עצמם מאנשים שהביעו התנגדות לאורח החיים ההרסני שניהלו. קשרים חברתיים תומכים חשובים במיוחד בשלבי הגמילה המוקדמים, בתקופה שבה הנגמל מנסה להסתגל לחיים ללא אלכוהול.

טיפוח ותחזוקה של קשרים כאלה דורשים זמן ואנרגיה. הנגמל חייב להשקיע מאמץ ולפעול באומץ ובנחישות כדי לצאת מאזור הנוחות שלו. כדי לגדול ולהתחזק, הנגמל צריך להבין כיצד באפשרותו להסיר את חומות ההגנה שיצר וכיצד באפשרותו להיחשף בפני אדם אחר. באותה נשימה יש לציין כי חשוב גם לדעת בפני מי להיחשף ובאיזה קצב. יש להדגיש כי גם אם המכור הצליח לנתק את כל הקשרים החברתיים שלו, הוא עדיין יכול למצוא מעגל חברתי חדש. כך לדוגמה, באפשרותו להשתתף במפגשים של קבוצות תמיכה שונות כמו אלכוהוליסטים אנונימיים.

תיעוד מערכות היחסים של הנגמל והכנת רשימה

מומלץ מאוד שכל נגמל יערוך מעין רשימת מלאי של מערכות יחסים בתחילת תהליך הגמילה. זאת כיוון שעל המכור לנסות להבין מי מהאנשים הקרובים אליו יוכל לסייע לו בתהליך הגמילה ולעומת זאת מי עשוי לחבל או להפריע לתהליך. במילים אחרות, הנגמל חייב להבין מי ראוי לזמן שלו ולאנרגיה שלו ועל מי עדיף שיוותר. בהקשר זה יש לציין כי אין ספק שהתנתקות ממערכות יחסים מזיקות או "רעילות", היא חלק בלתי נפרד מתהליך הגמילה וההחלמה.

להתחיל לראות את העולם גם מנקודת מבטו של האחר

בבואו לשקם את היחסים שניזוקו בעקבות ההתמכרות לאלכוהול, על הנגמל לשאול את עצמו בראש ובראשונה, במשך כמה זמן הזיק ליחסים עם הקרובים אליו? האם מדובר בשבועות, חודשים, שנים? יתכן ששיקום היחסים ידרוש הרבה פחות, אך עדיין מדובר בתהליך ממושך שללא ספק דורש זמן. בנוסף המכור צריך לנסות להבין כמה פעמים בעבר הבטיח ליקיריו שישתנה ולמרות ההבטחות, שב לסורו פעם אחר פעם.

זה השלב הנכון לפעול באמפתיות: המכור חייב לשאול את עצמו כמה פעמים הבטיח שההתנהגות שלו לא תחזור על עצמה ובסופו של דבר הפר את הבטחתו. אז נכון, יתכן מאוד שבזמן שההבטחות הובטחו, המכור האמין לדברים בכל מאודו. אך בסופו של דבר, ההבטחות הופרו. אם כך, מדוע שהפעם יוכל ליהנות מאמון מלא? מדוע שהפעם יתקבל בזרועות פתוחות, אחרי כל כך הרבה פעמים שאכזב?
למעשה ככל שהמכור הפר הבטחות יותר פעמים, כך יהיה לו קשה יותר לשקם את האמון שנפגע והוא חייב לקחת את זה בחשבון בבואו לשקם את מערכות היחסים שניזוקו בעקבות ההתמכרות.

מעשים מדברים חזק יותר ממילים

רוב הנגמלים חשים תחושות לא פשוטות של אשמה, בושה וחרטה בנוגע לנזקים שההתמכרות שלהם גרמה לאנשים הקרובים להם ביותר. לעתים קרובות, הרצון לשקם את היחסים עם האנשים הקרובים למכור באופן מידי, מבוסס על השאיפה להקל את הכאב הנפשי שנוצר בשל הפגיעה בהם. אך יש להבין כי הכאב, ויהיה זה כאב נפשי או פיזי, הוא חלק בלתי נפרד מהחיים.

תהליך הגמילה והשיקום דורש מהמכור ללמוד לקבל את הכאבים שמזמנים לנו החיים ולדעת כיצד להתמודד עימם. חלק ממנו כרוך בהבנה שתיקון הנזקים שגרמה ההתמכרות לאלכוהול, הוא תהליך הדרגתי וממושך. מעבר לכך, ישנה חשיבות גבוהה יותר למעשים של הנגמל, בהשוואה למילים שהוא אומר. במיוחד במקרים שבהם המילים איבדו ממשמעותן פעמים רבות כל כך בעבר.

הביטוי "מעשים מדברים חזק יותר ממילים", נכון במיוחד כשמדובר בשיקום היחסים עם האנשים שנפגעו מההתנהגות של הנגמל, בזמן שהיה מכור לאלכוהול. הדבר הנכון ביותר בשלב הזה לפיכך, יהיה למקד את המשאבים והמאמצים בתהליך הגמילה, במקום למקד אותם בשיקום היחסים: ככול שהנגמל יתקדם בתהליך השיקום של חייו, סביר להניח שכך ישתפרו מערכות היחסים שלו באופן טבעי. ולכל אורך התהליך חשוב מאוד לזכור ששיקום יחסים שניזוקו כתוצאה מהתמכרות לאלכוהול, מבוסס על שינויים הדרגתיים ואיטיים לאורך הזמן.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

דלקות של המעי כתוצאה משימוש מופרז מאלכוהול: עד כמה הן נפוצות?

גמילה מאלכוהול ללא אשפוז – האם אפשר להיגמל מאלכוהול ללא סיוע רפואי?